早稲田大学 知覚情報システム・メディアインテリジェンス研究室

鈴木 駿吾

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GCS 研究機構 知覚情報システム研究所 次席研究員(研究院講師)

第二言語における発話産出のメカニズムやスピーキング能力に関する研究を、主に (a)聞き手からの評価、(b) 発話を支える認知能力、(c) 母語の影響や創造性などの個人差要因の影響の観点から進めている。2024年 国際言語テスト協会の Best Article Award にノミネート。現在は、会話型AIを用いた自動スピーキングテストを開発するTutorial English AIプロジェクトに関わる(NEDO「人と共に進化する次世代人工知能に関する技術開発事業」)。研究プロジェクトの事業化に伴い(株式会社エキュメノポリス、CEO松山洋一)、2022年5月から研究代表者を務める。当プロジェクトは、2021年にThe QS-Wharton Reimagine Education Award (Bronze) 受賞。

主要論文

  1. Suzuki, S. & Kormos, J. (2024, in press). The moderating role of L2 proficiency in the predictive power of L1 fluency on L2 utterance fluency. Language Testing.
  2. Suzuki, S. & Révész, A. (2023). Measuring speaking and writing fluency: A methodological synthesis focusing on automaticity. In Y. Suzuki (Ed.), Practice and automatization in second language research: Theory, methods, and pedagogical implications (pp.247-266). Routledge.
  3. Suzuki, S. & Kormos, J. (2023). The multidimensionality of second language oral fluency: Interfacing cognitive fluency and utterance fluency. Studies in Second Language Acquisition, 45(1), 38–64.
  4. Suzuki, S., Yasuda, T., Hanzawa, K., & Kormos, J. (in press). How does creativity affect second language speech production? The moderating role of speaking task type. TESOL Quarterly. [Open Access] ★ Shortlisted for ILTA Best Article Award for 2022
  5. Suzuki, S., Kormos, J., & Uchihara, T. (2021). The relationship between utterance and perceived fluency: A meta-analysis of correlational studies. The Modern Language Journal, 105(2).
  6. Suzuki, S. & Kormos, J. (2020). Linguistic dimensions of comprehensibility and perceived fluency: An investigation of complexity, accuracy, and fluency in second language argumentative speech. Studies in Second Language Acquisition, 42(1), 143–167.

個人サイト

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